”Pakkaus on yksi tapa ”keskustella” asiakkaan kanssa silloin kun fyysistä kontaktia ei ole”

Millainen on hyvä pakkaus ja miksi siihen kannattaa panostaa? Entä minkälaisia asioita asiakkaat tällä hetkellä pakkauksissa arvostavat? ER-Pahvityön pakkaussuunnittelija Juha Ahonen listasi pakkaussuunnittelun trendit vuonna 2021.

”Pakkaussuunnittelijana lähden liikkeelle siitä, että jokainen tuote tarvitsee toimivan pakkauksen. Otetaan esimerkiksi kahvakuula. Asiakas on varmasti tyytyväisempi avatessaan pakkauksesta koskemattoman tuotteen, kuin että tuote olisi pyörinyt ilman pakkausta kaupan hyllyillä pölyttymässä”, sanoo ER-Pahvityön pakkaussuunnittelija Juha Ahonen.

Juha Ahonen on koulutukseltaan muotoilija ja työskennellyt ER-Pahvityössä kolme vuotta. Tällä hetkellä pakkaussuunnittelijan päivittäisessä työssä näkyy erityisesti verkkokaupan kasvu, joka on tuonut mukanaan paitsi kokonaan uusia asiakkaita, myös verkkokauppaan ja tavaroiden kuljetukseen liittyviä pakkaussuunnittelun vaateita.

”Verkkokauppaa pyörittävien yritysten kohdalla kuljetusyritysten pakkauskoot sanelevat jonkin verran pakkaussuunnittelua. Yhtä aikaa monet kivijalkayrittäjät miettivät, miten myymälän uniikki asiakaskokemus saataisiin toteutumaan myös verkkokaupan puolella. Pakkaus on yksi tapa ”keskustella” asiakkaan kanssa silloin kun fyysistä kontaktia ei ole”, jatkaa Ahonen.

Kun Juha Ahoselta kysytään, mitä asiakkaat nyt toivovat pakkaukselta ja mitä trendejä pakkaamisessa nähtävissä, hän listaa seuraavaa:

  1. Kestävyys
    Yksi pakkauksen perustehtävistä on suojata tuotetta ympäristöltä ja ympäristöä tuotteelta. Tuotteen pitää säilyä kuljetuksen aikana ehjänä, eikä pakkaus saa vaurioittaa tuotetta.
  2. Vastuullisuus
    Pahvipakkaus on kierrätettävissä ja tämän vuoksi jo lähtökohtaisestikin vastuullinen valinta. Tämän lisäksi monet asiakkaamme haluavat tarkemman selvityksen pahvin alkuperästä ja sen sisältämän kierrätyskuidun määrästä. Myös painoväreiltä toivotaan yhä useammin ympäristöystävällisyyttä.
  3. Minimalistinen ulkoasu
    Valkoisen pahvin sijaan trendinä on nyt käyttää ruskeaa pahvia. Myöskään runsas määrä värikästä ja visuaalista viestintää pakkauksen pinnalla ei välttämättä toimi enää pakkauksen eduksi. Minimalistiset ja tyylikkäät painatukset kertovat kuluttajalle asiakkaan arvomaailmasta ja siitä, miten asiakas suhtautuu ympäristöönsä.
  4. Asiakaskokemus
    Enemmän ja enemmän kiinnitetään huomiota siihen, että pakkaus on miellyttävä avata ja että avaaminen on saajalleen kokemus jo sinänsä. Tähän voidaan vaikuttaa esimerkiksi pakkauksen sisäosilla ja sillä, missä järjestyksessä tuotteen osat otetaan ulos pakkauksesta. Tavoitteena on tuottaa hyvä mieli tuotteen avaamisesta ja tehdystä ostopäätöksestä.
  5. Elinkaariajattelu
    Mitä pakkaukselle tapahtuu, kun tuote on purettu sieltä pois? Voisiko pakkaus toimia esimerkiksi verkkokaupan palautuslaatikkona? Pahvipakkauksen elämä ei toisaalta pääty, vaikka se menisi suoraan kierrätykseenkin, sillä pakkaus palaa kierron jälkeen takaisin perusmateriaaliksi.