Karluxin uudet tuotepakkaukset säästävät aikaa ja luontoa
Lähtötilanne
Karlux Oy on perinteikäs kotimainen perheyritys, joka on erikoistunut puisto- ja taajamavalaisimiin. Mallistosta löytyy myös pihapiirivalaisimia sekä seinävalaisimia. Vuonna 1983 perustetun yrityksen ensimmäinen tuote on ollut monille suomalaisille tuttu Käpy-pihavalaisin, joka on Karluxilla edelleen tuotannossa.
”Käpy-pihavalaisimen tuotelaatikosta on myös alkanut meidän yhteistyö ER-Pahvityön kanssa ja yhteistyötä olemme tehneet sieltä 90-luvun alusta asti. Vuosikymmenten aikana sekä tuote että pakkaus ovat kehittyneet”, kertoo Karluxin toimitusjohtaja Jussi Karjalainen.
Karluxilla kaikki päätökset tehdään luontoa kunnioittaen. Karluxin tuotannossa suositaan kotimaisia, laadukkaita ja kierrätettyjä tai kierrätettävissä olevia raaka-aineita. Valaisimet suunnitellaan ja valmistetaan alusta loppuun itse.
”Alihankintaketjumme on rakentunut lähes täysin 1,5 tunnin ajomatkan säteelle tehtaaltamme. Tuotantomme on aina sijainnut Lahden talousalueella. Yhteinen arvomaailma ER-Pahvityön kanssa tekee yhteistyöstämme todella helppoa”, Karjalainen jatkaa.
Karluxin tuotteet ovat pakattu jo 30 vuoden ajan ER-Pahvityön laatikoihin. Monet erilaiset tuotteet ja niiden painoerot ovat asettaneet tarkat laatuvaatimukset niin materiaalille kuin pakkaussuunnittelulle. Tuotelaatikoiden ilmeen muutoksella lähdettiin hakemaan tyyliä ja laadukkuutta myös brändi-ilmeeseen.
Uudet digipainokoneella toteutetut, brändimme näköiset tuotepakkaukset ovat tehostaneet tuotantoamme ja vapauttaneet resursseja liiketoimintamme kehittämiseen. Yhteistyö ER-Pahvityön kanssa on jatkunut vuosikymmeniä. Olemme todella tyytyväisiä saamaamme asiakaspalveluun sekä kehitysideoihin, joita olemme näiden vuosien aikana saaneet.
Jussi Karjalainen, toimitusjohtaja, Karlux Oy
Ratkaisu
Karluxin tuotteet myydään ammattitukkujen kautta ja pakkausten haluttiin erottuvan tukkujen hyllyrivistöstä laadukkaana brändinä. Lisäksi tuotepakkauksen haluttiin helpottavan tärkeimmän kohderyhmän, eli ammattiasentajien työtä. Tärkeää oli huomioida ympäristöarvot ja kierrätettävyys.
ER-Pahvityön pakkaussuunnittelija kartoitti Karluxin tarpeet ja ensimmäiset ehdotukset uudesta tuotepakkauksesta olivat asiakkaalla vuorokauden sisällä. Tälläkin kertaa ensimmäisenä työpöydälle pääsi Käpy-pihavalaisimen tuotelaatikko.
”Prosessi oli meidän suuntaan älyttömän helppo. Yhden tapaamisen jälkeen sain toimivan ja toiveiden mukaisen tuotteen hyväksyttäväksi. Brändivärimme musta ja keltainen ovat erottuneet hyvin kilpailijoidemme suosimasta sähköön viittaavasta sinisestä, mutta nyt pakkauksetkin todella erottuvat tukkurin hyllyssä ”, Karjalainen kertoo.
Uusissa digipainoteknologiaa hyödyntävissä tuotepakkauksissa on hienosti saatu toteutettua asiakkaan toiveet. Uudet tuotepakkaukset ovat myös vähentäneet työvaiheita tuotannossa ja aiemmin erikseen tehdyt tuotekohtaiset tarra- ja paperitulosteet ovat jääneet kokonaan pois.
- Laadukas brändi-ilme erottuu kilpailijoista.
- Tuotetiedot ovat selkeästi esillä laatikossa, ei enää tarratulosteita.
- Asennus- ja huolto-ohjeet on painettu laatikkoon, ei enää ylimääräisiä tulosteita laatikon sisällä.
- Edelleen vahva, laadukas ja kierrätettävä tuotelaatikko.
Uudet tuotepakkaukset ovat tuoneet tuotantoon merkittävää ajansäästöä ja tuotanto on tehostunut. Uudistuksen myötä Karluxilla on saatu resurssit ohjattua liiketoiminnalle tärkeimpien työ- ja kehitysvaiheiden pariin.
”Me tiedämme, että yksinkertaisen ja toimivan tuotteen suunnittelu ei ole helppoa. Arvostamme ER-Pahvityön pakkaussuunnitteluosaamista ja työn laatua. Saamamme asiakaspalvelun laatu on yhtä timanttista. Toivon, että meillä edelliseltä sukupolvelta siirtynyt kumppanuus tulee siirtymään taas seuraavalle sukupolvelle”, summaa Karjalainen lopuksi.
Tutustu Karluxiin täällä.
Kiinnostuitko digipainamisen mahdollisuuksista?
Tutustu tarkemmin täällä ja ota yhteyttä sekä kysy lisää!